Lesestoff

Med farlig last om bord i Brasils sørlige fjellandskap

15. mars 2020

Fjellveiene i det sørlige Brasil er vakre, men skumle. Når lastebilsjåfør Aldinan Cézar Rodrigues frakter etsende kjemikalier i dette området, setter han sin lit til en Volvo VM og sikkerhetsopplæring.

Den fjellrike delstaten Santa Catarina i det sørlige Brasil er ikke like kjent som de spektakulære strendene og junglene i andre deler av landet. Landskapet i Serra Catarina er imidlertid minst like vakkert. Fra naturens side har området flust med fjelltopper, raviner og elver, og menneskene har bidratt med frukthager, vingårder og pittoreske småbyer. Delstaten er kjent i hele Brasil for sine epler, og for et relativt kjølig klima som gjør at området skiller seg fra resten av landet. Turister på besøk i regionen legger gjerne merke til at mange overnattingssteder har «kulde» eller«snø» i navnet.

For Aldinan Cézar Rodrigues er dette hjemmebane. Han er født i byen Otacílio Costa, der mesteparten av familien hans fremdeles bor, forteller han. Det var også der drømmen om å kjøre lastebil ble født. Faren og onkelen hans kjørte begge egne lastebiler, og Aldinan og fetteren hans fikk ofte være med på turene. «Det var fantastisk», minnes Aldinan. «Friheten ute på veiene, å få besøke nye steder og møte nye mennesker – det var det som gjorde at jeg også ville bli lastebilsjåfør.» 

Han forteller med varme i stemmen om oppveksten i landlige omgivelser, der barna kunne klatre i trærne og svømme i elven. 

«For meg betydde naturen alt», sier han. «Det gjør den fortsatt. Nå for tiden samler jeg familien min så ofte jeg kan, for å dra på fisketur eller bare tilbringe tid sammen på landstedet vårt.»

Han er nå 50 år gammel og har selv vært lastebilsjåfør i rundt 20 år. Da han var yngre, bodde han i noen år i større byer mens han arbeidet i anleggsbransjen. Han kom imidlertid alltid tilbake til området og yrket han er så glad i. I Palmeira, tolv kilometer fra der Aldinan bor, holder arbeidsgiveren Silpar til. Dette er logistikkavdelingen til kjemikalieprodusenten Avanex. Aldinan laster opp en tank med svovelsyre til den metallurgisk industrien eller aluminiumsulfat til bedrifter som driver med vannbehandling, før han kjører av gårde for å levere dem. 

Langs omveien passerer Aldinan så nært eplehagene at han nå og da kunne ha strukket ut armen og plukket et eple. Selv om veien ned ikke er like imponerende som SC-390, er den alternative ruten definitivt også naturskjønn. Når han slår av motoren for å ta en liten pause, er stillheten total, med unntak av en lett rasling i løvet og den karakteristiske, skingrende lyden av seriema-fuglen.

Aldinan filosoferer litt over sin rolle i transportbransjen som helhet, og han føler at lastebilsjåfører generelt sett ikke får den anerkjennelsen de fortjener i Brasil. «Uansett hvordan du ser på det, er hele landet avhengig av lastebilsjåfører. Alt du ser, alt du spiser, alt du har på deg – det er vi som har levert det.»

Silpar Transportes Rodoviários Ltda

Grunnlagt: 
2001.

Eier: 
Grupo Avanex.

Antall ansatte:
24 sjåfører og 5 kontoransatte.

Antall lastebiler:
26, hvorav 24 er Volvoer.

Volvo-lastebilmodeller:
VM260, VM330, VM270, FH440, FH460, FH540.

Vogntogvekt:
41 tonn.

Hovedlast:
Kjemikalier til metallurgisk industri og til vannbehandling.

Dette er en artikkel fra online magasinet Volvo på vei. Les flere artikler og gode lastebilhistorier på VolvoTrucks.no


Tips oss

Har du idéer eller innspill til Livet på veien? Vi vil gjerne ha tips fra deg. Den gode historien, aktuelle temaer, saker dere vil vi skal snakke om, ting og tang som opptar dere som lever livet på veien.